Autoritatea IN RELATIA părinţi - copii
În
relaţia dintre părinţi şi copii, unul dintre aspectele
importante este dat de atitudinea autoritară a părinţilor faţă de micuţi, de modul în care părinţii îşi exprimă şi isi exercită autoritatea. Aceasta se
referă la modul în
care părinţii cer sau impun ceva
copiilor şi
care desori este altfel decât ceea ce vor copiii în acel moment.
Legat
de aceasta, cei mai mulţi
părinţi adoptă atitudini mai puţin educative şi constructive, în special
când copiii tind să-şi menţină parerea lor. Este important de luat
în considerare: copiii nu sunt încăpăţânaţi atunci, nici răi sau nesimţiţi, ci doar îşi exercită şi ei dreptul firesc de a polemiza,
mai mult decât atât – dreptul ca într-o discuţie să aibă opinii şi dorinţe proprii. Nu le refuzaţi acest drept, care îi ajută enorm să-şi cultive personalitatea şi încrederea în sine. Le puteţi asculta punctul de vedere şi dacă într-adevăr vă menţineţi poziţia şi versiunea lor nu este dezirabilă, le puteţi spune că aţi auzit ce spun ei, v-aţi gândit la asta, însă acum vor face cum decideţi dv. pentru că… Este important să le motivaţi de cât mai multe ori de ce
ei vor face cum vreţi
dv., nu cum vor ei, pentru a observa că
nu doriţi
pur şi simplu ca
ei să fie la
dispoziţia
dv. Aceasta îi ajută
să-şi facă o imagine coerentă despre faptele cauză-efect, dar şi senzaţia integrării lor în lumea înconjurătoare. Ei simt că se ţine cont şi de persoana lor, de opţiunile lor şi dv., viaţa
în general, nu sunteţi
un dat implacabil, cu care ei nu pot coopera.
De asemenea,
foarte important este ca in 2 din 5-6 cazuri, să acceptaţi să facă asa cum vor ei de fapt. Să- I lăsaţi sa câştige ei – aţi ghicit, aceasta tot pentru a-şi cultiva încrederea în sine şi a-şi testa capacitatea lor de a opera
asupra lumii. Şi de asemenea, pentru că este foarte probabil ca uneori copiii să aibă o părere mai
bună decât a dv., nu pentru că aţi fi prost, ci pentru că natura i-a înzestrat pe ei
cu o inteligenţă nativă. In felul acesta, îi ajutaţi să şi-o folosească în mod adecvat, nu deformat sau chiar pervers.
Acest aspect
al autorităţii
este strâns corelat cu posibilitatea dv.
de a vă
exprima fermitatea şi
intransigenţa,
în sensul pozitiv al cuvântului, arătând
copiilor că
sunt lucruri care nu se negociază-
de ex. nu bagă
mâna în cuptorul aprins – şi
aceasta adresându-vă
lor ca unei persoane căreia
îi arătaţi respect, într-un mod în
care ei să
nu se simtă
invadaţi,
ci luaţi
în considerare. Dacă
dv. cedaţi
tentaţiei de a vă panica, de a vă înfuria etc., nu mai aveţi un dialog cu copilul, ci vă exprimaţi ca într-un monolog,
incontrolabil, sentimentele. Copilul se simte exclus din situaţie şi puţin câte puţin, aceste situaţii îl îndepărteaza de dv., îl fac să înceapă să aibă secrete şi ce este mai grav – să înceapă să piardă încrederea sa în dv.
Părinţii care îşi arată frecvent autoritatea prin violenţă, fizică sau verbală, fac doar să adâncească această distanţă, să creeze durere si trauma în sufletul
copiilor şi
să contribuie
la crearea neîncrederii lor în sine, a unei reduse aprecieri de sine, a unei
poziţii defensive
sau revendicative în viaţă,
dar profund pesimiste, la distrugerea bucuriei de a trăi a copiilor.
Copiii au
nevoie de părinţi care să le arate autoritate, pentru
că aceasta îi
ajută pe ei să se simtă în siguranţă si protejaţi de cineva care ştie ce face şi ce vrea. Este important ca
această
atitudine de autoritate să
fie dublată
de respectul şi
iubirea arătate
copiilor.
CHESTIONAR PENTRU PĂRINŢI
1.Copilul are camera sa de lucru ?
Da Nu
2.Dacă nu are
cameră separată îi oferiţi un spaţiu
care să fie doar al lui ?
Da Nu
3.Cîţi bani de
buzunar îi daţi copilului , în medie,într-o săptămână ?
aprox............. lei
4.Cît timp acordă copilul
dumneavoastră pentru pregătirea lecţiilor?
1 oră
1 oră
2 ore
mai mult de 2 ore
5.Când îşi
pregăteşte copilul lecţiile ?
la sosirea de la şcoală
după ce se odihneşte
seara
6. Cine se ocupă
mai mult de supravegherea copilului ?
tata
mama
altă persoană
7.Controlaţi copilul dacă şi-a făcut lecţiile?
zilnic
sporadic
niciodată
8. Verificaţi
rezultatele copilului dumneavoastră :
zilnic
săptămânal
din când în când
9.Sunteţi mulţumit de interesul pentru scoală si de rezultatele la învăţătură ale copilului. ?
9.Sunteţi mulţumit de interesul pentru scoală si de rezultatele la învăţătură ale copilului. ?
Foarte mulţumit
Mulţumit
Nemulțumit
10. Luaţi măsuri în cazurile în
care sunteţi nemulţumit ?
totdeauna
uneori
niciodată
11. Acordaţi recompense
copilului ?
des
rar
niciodată
12.Sunteţi mulţumit de modul în
care se desfăşoară procesul instructiv-
educativ în şcoală ?
foarte mulţumit
mulţumit
nemulţumit
13. Cum
apreciaţi dotarea şcolii cu mijloace de învăţământ ?
foarte bună
bună
satisfăcătoare
nesatisfăcătoare
14. Cunoaşteţi prietenii cu care îşi petrece
copilul timpul liber ?
Da Nu
15. Ştiţi totdeauna unde şi cum îşi petrece copilul timpul liber?
Da Nu
16. Copilul
vă informează din proprie iniţiativă despre activitatea lui în şcoală ?
Da Nu
17.Pedepsiți copilul pentru
încălcările care le face ? Cum îl pedepsiți ?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu